Home Články, komentáře Úprava fotografií

Kalendář událostí

<<  Srpen 2017  >>
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
   1  2  3  4  5  6
  7  8  910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Přihlášení


Úpravy fotografií
Jak vytvořit sendvič aneb falešné HDR Tisk Email
Napsal uživatel Martin Hozák   
Čtvrtek, 16 Červenec 2009 21:21

Tento postup se hodí pro fotografie s velkým kontrastem, kdy je dobré exponovat na světla (většinou světlé nebe), protože tmavé části snímku nesou o mnoho více informací než části tzv. vypálené. Princip je ten, že se poskládájí dva obrázky jinak expozičně upravené do vrstev a pomocí masky se z jednoho obrázku zobrazí místa světlá a z druhého místa převážně tmavá.


Nejprve musíme mít tedy fotku, nejlépe RAW nebo třeba fotografie vytvořené expozičním bracketingem (lze dvě, tři i více), lze to však provést i JPG obrázkem.
Mnou vybraná demonstrační fotografie kostelíku v Norském Lomu je celkem typický případ. Jestliže chceme zachovat zajímavé nebe zákonitě nám na fotografii vyjde podexponovaný spodek.

  • Obrázek si v PS otevřeme a vytvoříme další dva duplikáty do nových vrstev [CTRL+J] nebo Zesvětlení přes Úrovně / Levelspřetáhnout na malou ikonku vedle koše v pravém dolním rohu (PDR). Horní vrstvu si prozatím očičkem vypneme.
  • Prostřední vrstvu upravíme pomocí Úrovní / Levels [CTRL+L] nebo Křivek / Curves [CTRL+M] nebo obojího, tak aby byl spodek dobře exponovaný, aby byla dobrá kresba ve stínech. Na oblohu nemusíme brát žádný zřetel, že se v ní ztratí kresba vůbec nevadí.
  • Přes [CTRL+A] a [CTRL+C] si vrstvu zkopírujeme do schránky. Očičkem si opět horní vrstvu zapneme a přidáme k ní masku Add layer mask- šedý obdélníček s bílým kolečkem v PDR. Se stisknutým ALTem klikneme do vytvořené masky. Nyní jste přepnuti přímo do masky, vidíte ji a můžete ji přímo upravovat. Pomocí [CTRL+V] vložíme schránku přímo do masky. Objeví se fotografie převedená do odstínů šedé. Přidán kontrast a Gaussovské rozostření s radiusem 80Obrázek vložený do masky se převede na odstíny šedi
  • Už nyní, když si kliknete na miniaturu fotografie ve vrstvách, můžete vidět jaký to má efekt. Zůstaneme však v editaci masky a přes Křivky / Curves [CTRL+M] přidáme kontrast. Poté pomocí Gaussova rozostření / Gaussian Blur masku rozmažeme - radius 40-100 podle velikosti a povahy fotografie, to je třeba vyzkoušet, aby nebyl vidět "halo" okolo střechy. Nyní si klepnete na miniaturu ve vrstvách a vidíte výsledek.
  • Jestliže je fotografie bez výrazných hran je práce, kromě finálních úprav, hotová. Někdy  je však "halo" efekt v obloze kolem budovy pořád vidět. Takže přistoupíme ještě k další úpravě masky. Očičkem vypneme všechny vrstvy, které jsme vytvořili až na vrstvu Pozadí / Background. Stačí kliknout na očičko nahoře a táhnout přes nižší vrstvy a očička se budou postupně vypínat. Přepneme se do kanálů / channels a zvolíme si kanál s největším kontrastem (obvykle modrý) a zkopírujeme - přetáhneme na ikonku vlevo od koše v PDR. Přepneme se do zkopírovaného kanálu a přes Křivky / Curves [CTRL+M] přitlačíme na kontrast tak, aby nebe bylo bílé a Masky vytvořená přes modrý kanál a přidáním kontrastu

    A výsledná maskahalo kolem střechyA s odstraněným halo efektem

    budova černá. Poté se zmáčknutým CTRL klikneme do miniatury upraveného kanálu a tím se nám vytvoří. Výběr / Selection. Přepneme se zpět do Vrstev / Layers a klikneme se stisknutým ALTem na miniaturu masky, kterou jsme předtím tvořili. Ujistíme se, že máme zvolenou bílou barvu pozadí, pro jistotu stiskneme D a pak X a pak Delete. Tím smažeme masku v oblasti oblohy a dokonce i ve výřezech na střeše. Pak znovu přes Gaussovo rozostření / Gausian Blur rozmažeme okraj, nyní ale jen s malým radiusem 1-3, aby vznikly přirozené hrany.
  • Pak už zbývají finální úpravy. Zde to bylo přidání modré a azurové v selektivních barvách a přidání saturace.

Před a po úpravě

 

Zdroj internet.

Aktualizováno Středa, 30 Prosinec 2009 19:53
 
Jak vytáhnout mdlou oblohu Tisk Email
Napsal uživatel Martin Hozák   
Pátek, 17 Duben 2009 14:42

Postup, který zde uvedu je velmi rychlý a jednoduchý. Používá se pro zvýraznění oblohy, v případě, že v obloze je alespoň slabá kresba a odstranění šedivého oparu dálek. S jednolitou šedivou plochou nebe za zamračeného dne to však neudělá nic.  Pokud se vámpuvodni na fotce zrcadlí obloha ve vodě, tak se analogicky změní i odraz ve vodě.

 

Princip je jednoduchý, do modrých odstínů se přidá černá barva. To znamená, že v případě kdy bude ve fotce objekt modré barvy, tak ho tento postup ovlivní také (ztmavne) a bude nutno ho eventuelně vymaskovat. Což ale není žádný problém, že? 

Aktualizováno Středa, 30 Prosinec 2009 19:50
 
Maska aneb jak upravit části fotografie 2. díl Tisk Email
Napsal uživatel Martin Hozák   
Úterý, 14 Duben 2009 12:22

Dnes si představíme jednodušší metodu lokálních úprav pomocí masek a to použitím nástroje Přechod / Gradient tool přímo pro kreslení v masce. Tato metoda se hodí v případě, kdy potřebujete jemně upravit část fotografie např. prosvětlení tmavého obličeje, prosvětlení tmavé části krajinky focené v protisvětle, přibarvování části fotografie  atd.  Nehodí se v pro velké zesvětlování nebo pro přesně ohraničené předměty (samozřejmě v kombinaci s jinou metodou to lze použít).

puvodniFotka, kterou jsem si vybral pro ukázku, je exponovaná s ohledem na sluníčko ve vlasech, aby nevzniklo světlé místo bez kresby - přepal. Zbytek fotky je tedy podexponovaný. Vzhledem k tomu, že hlavním motivem na fotce je pidiosůbka, je třeba motiv zvýraznit, aby fotce opravdu dominoval. Fotku lze samozřejmě zesvětlit celkově např. pomocí Křivek / Curves, ale mě se líbí tmavší zeleň čerstvé trávy a chtěl bych jí zachovat. Dále se mi nelíbí velmi tmavý vršek, který působí stísňujícím dojmem.

Dejme se tedy do toho.

Aktualizováno Středa, 30 Prosinec 2009 20:00
 
Maska aneb jak upravit části fotografie 1. díl Tisk Email
Napsal uživatel Martin Hozák   
Pondělí, 13 Duben 2009 22:57

Nevím jestli budu mít chuť a sílu, ale chtěl bych začít seriál o tom, jakým způsobem se dají vytvořit a použít masky v Adobe Photoshop (PS).

 

Co to vlastně maska je?

PS má velikou výhodu a tím je možnost použití vrstev. Každá vrstva může obsahovat jednu nebo stovky úprav, ale někdy se stane, že potřebujete upravit jen část obrázku a zbytek by měl zůstat pokud možno stejný. V tomto případě se nabízí právě použití masky. Maska je ve skutečnosti černobílý obrázek (256 odstínů šedi), který znázorňuje průhlednost. Čím je odstín masky tmavší, tím méně překrývá předchozí vrstvy. Bílá barva znázorňuje 100% překrytí a naopak černá úplnou průhlednost. V některých případech se hodí maska složená jen ze 2 barev, z černé a bílé (což si ukážeme níže)

puvodni

a v některých případech je daleko lepší použít jemné přechody (což si ukážeme jindy :-)

 

Dnes popíši postup jak vytvořit masku pomocí jednoho z barevných kanálů (RGB).

Aktualizováno Středa, 30 Prosinec 2009 19:59
 
Jak odstranit barevný nádech z fotografie PDF Tisk Email
Napsal uživatel Martin Hozák   
Úterý, 10 Březen 2009 22:50

Je to většinou úplně první úprava, kterou provádím u většiny fotek a vychází z faktu, že nemám moc dobré barevné cítění.

Jedná se o metodu zprůměrování barev ve fotografii. Tímto postupem se dá zbavit barevného nádechu např. při focení ve sluncem zalitém pučícím lese. Tam odražené světlo zelené barvy dopadá na šedý kámen, který fotoaparát technicky správně interpretuje jako nazelenalý, ale člověk má dříve získanou zkušenost, že kámen je šedivý, a tak mu bude interpretace fotoaparátu připadat nepřirozená (o vašich nabytých zkušenostech v tomto směru tu nebudu polemizovat Wink

 

Aktualizováno Středa, 30 Prosinec 2009 19:49
 
Jak na zvýšení lokálního kontrastu Tisk Email
Napsal uživatel Martin Hozák   
Úterý, 10 Březen 2009 22:33

Čo si vlastně pod takým pojmom „lokální kontrast" představiť. Pojmem kontrast označujeme rozdíl mezi tmavšími a světlejšími sousedními tóny. Může ale nastat případ. kdy celkový kontrast fotografie je dostatečný např. tmavý les a světlá obloha, ale přesto se zdá les jednolitý a nudný, protože tonální rozdíl neboli lokální kontrast mezi listy a jejich stínem je malý. Celkovým přidáním kontrastu bychom dosáhli další ztmavení lesa a zesvětlení oblohy, což už by nebylo žádoucí. Proto tady popíšu fígl, který v takových případech dobře funguje. Hojně ho využívám v případech, kdy po zesvětlování tmavé části tato vypadá vycmrndlá. Nebo v případech, kde se snažím dohnat ostrost fotografie, protože zvýšení lokální kontrastu zvyšuje také dojem ostrosti fotografie. Hodí se zejména pro fotografie obsahující množství jemných detailů jako jsou právě listy, tráva, skály, kamínková pláž .... .

 

Aktualizováno Středa, 30 Prosinec 2009 19:57
 


© Copyright Klof • Všechna práva vyhrazena. Bez souhlasu autora je jakékoli užití fotografií či textů zakázáno.